Het einde van 2017 inzicht.


Nog een paar weken en we kunnen 2017 weer afsluiten, en staan we aan een nieuw jaar, nieuwe uitdagingen, nieuwe plannen, of stap je op de zelfde voet het jaar 2018 binnen.

Hoe was jou fotografiejaar 2017. Heb je nog een nieuwe camera aangeschaft, misschien een nieuwe lens tot je assortiment toegevoegd, heb je een resolute aanschaf gedaan?

Zelf heb ik een 18-140mm zoomlens van Nikon aangeschaft, ter vervanging van mijn sigma 17-70mm zoomlens die ik via marktplaats heb kunnen verkopen. En wat betreft mijn vraag of jullie een resolute aankoop hadden gedaan, persoonlijk heb ik dit wel gedaan. Mijn vertrouwde schoudertas waarin ik mijn fotospullen meeneem heeft plaats gemaakt voor een heuse rugzak. Ik heb lang getwijfeld maar het is een weloverwogen en nuttige aankoop geweest.

Dit jaar heb ik tevens een nieuw item in de fotografie ontdekt. Ik kreeg van mijn vrouw een jaarabonnement van diergaarde Blijdorp en heb dit jaar dan ook vele maandagen met fotocamera en aanverwante artikelen in Blijdorp rond gelopen. Kijk eens op mijn weblog: www.zoorotterdam.wordpress.com

Plannen voor het volgend jaar? Nee niet in het speciaal. Een beetje op dezelfde voet doorgaan, en dat is voor mij foto’s blijven maken waar ik 120% achter sta.

Ik wens jullie allemaal gezellige kerstdagen, een leuke oudejaarsavond, en een gezond 2018 in het algemeen en een mooi fotojaar 2018 in het bijzonder.

groetjes,

Michel jansen.

 

De camera door de tijd.


 

De camera door de tijd.

Bijzondere camera’s

Tegenwoordig hebben de meeste camera’s autofocus, lekker makkelijk. Je drukt je ontspanknop half in, of voor diegene die de back button focus hebben ingesteld druk je het knopje aan de achterzijde van je camera in, en er wordt scherpgesteld. Maar vroeger ging dat wel anders.
Je moest de lens op een bepaalde afstand instellen met behulp van een aan de lens gekoppelde geïndexeerde afstandsschaal. Dat dit een beetje omslachtig was resulteerde in de gekoppelde afstandsmeter. Het komt er op neer dat de fotograaf in kwestie deze mechaniek via de lens scherp stelt terwijl de fotograaf via de zoeker van de camera de afstand tussen camera en onderwerp bepaalt.
In 1916 werd door de Kodak Eastman company de 3A Autographic Kodak Special model B geïntroduceerd. Dit was een balgcamera met een gekoppelde afstandsmeter.

Kodak 3a Autographic Kodak Special Model B met meetzoeker
De camera had sluitertijden van 1, 1/2, 1/5, 1/10, 1/25, 1/50, 1/100. en 1/200, en was uitgerust met een Carl Zeiss Jena objectief 1:6,3/16,5 cm. Deze camera was een rolfilmcamera.

In 1934 introduceerde Kodak zijn eerste kleinbeeldcamera. De camerabehuizing was van metaal en overtrokken met leer.

Retina 1 (type 117)
De fotorol was in eerste instantie alleen te verkrijgen in 36 opnamen en later werden daar de fotorolletjes van 24 en 12 opnamen aan toegevoegd.
De camera had een zelf uitklappende lens. De retina 1 was de eerste fotocamera ontworpen door dr. August Nagel wiens bedrijf door de Eastman Kodak Company was overgenomen.

micheljansenfotografie

 

Tussen Wal en Schip


Tijdens mijn eerste fotoshoots van de prachtige architectuur die Rotterdam rijk is, wandelde ik vaak vanaf Rotterdam-zuid naar het centrum, en kwam ik veelal tijdens deze wandeling of in het centrum zelf fotomomenten tegen die op zichzelf stonden maar wel een leuk plaatje zouden kunnen vormen.

Het heeft net gesneeuwd en voor anderen het moment om de camera te pakken en er op uit te gaan, maar voor mij een absolute no-go! Ik haat sneeuw, dus zal ik deze zeker niet fotograferen. Ik pak mijn laptop, open de op mijn externe schijf staande volle geheugenkaarten met de originele RAW bestanden om op zoek te gaan naar bovenstaande fotomomenten.

In deze eerste serie van “Tussen Wal en Schip” heb ik een 18-tal fotomomenten geselecteerd en bewerkt.

Fotomomenten-1

Fotomomenten micheljansenfotografie

Fotomomenten-2

Fotomomenten micheljansenfotografie

Fotomomenten-3

Fotomomenten micheljansenfotografie

Fotomomenten-4

Fotomomenten micheljansenfotografie

Fotomomenten-5

Fotomomenten micheljansenfotografie

Fotomomenten-6

Fotomomenten micheljansenfotografie

Fotomomenten-7

Fotomomenten micheljansenfotografie

Fotomomenten-8

Fotomomenten micheljansenfotografie

Fotomomenten-9

Fotomomenten micheljansenfotografie

Fotomomenten-10

Fotomomenten micheljansenfotografie

Fotomomenten-11

Fotomomenten micheljansenfotografie

Fotomomenten-12

Fotomomenten micheljansenfotografie

Fotomomenten-13

Fotomomenten micheljansenfotografie

Fotomomenten-14

Fotomomenten micheljansenfotografie

Fotomomenten-15

Fotomomenten micheljansenfotografie

Fotomomenten-16

Fotomomenten micheljansenfotografie

Fotomomenten-17

Fotomomenten micheljansenfotografie

Fotomomenten-18

Fotomomenten micheljansenfotografie

Zoorotterdam


Op mijn bestaande weblog micheljansenfotografie.com had ik naast het architectuur gebeuren in Rotterdam ook een item Diergaarde Blijdorp. Dit item groeide echter zodanig uit in het aantal foto’s dat ik dacht, dit item verdiend een eigen weblog. En zo ontstond en is nu al een tijdje online: http://www.zoorotterdam.wordpress.com als mijn tweede weblog. Als je wilt en je vindt dieren en planten foto’s mooi, neem eens een kijkje of nog mooier wordt evenals micheljansenfotografie volger van zoorotterdam. Bij voorbaat dank.

www.zoorotterdam.wordpress.com

Michel Jansen.

De camera door de tijd-de Brownie


Als je aan een willekeurig iemand de vraag stelt: “Wat is een brownie”, zullen zij bijna zeker antwoorden: “Ja lekker bij de koffie of een beker chocomel”.  Maar over deze eetbare brownie wil ik het in dit artikel niet hebben.

De brownie waar ik wat meer over wil vertellen is gemaakt door de Eastman Kodak Company en werd in februari 1900 geïntroduceerd, en geproduceerd tussen oktober 1900 en oktober 1901.

wp3a1995c5_05_06

De brownie was een zwart beklede kartonnen box camera, eenvoudig van opbouw, met een simpel meniscuslensje met een vaste brandpuntsafstand als objectief. Na iedere gemaakte foto moest je handmatig de rolfilm doordraaien naar de volgende foto. De rolfilm was gewikkeld om een 117 spoeltje, en de negatieven waren vierkant van formaat.

Welke invloed deze brownie toendertijd had op het gewone leven, op de handel en cultuur kunnen we ons nu heden ten dage nauwelijks voorstellen. Veel, heel veel mensen maakte met de aankoop en gebruik van de brownie kennis van de fotografie, en een groot aantal van deze mensen ontwikkelden zich later als groot fotograaf. Eén van hen, Henri Cartier- Bresson wist dit op een passende wijze onder woorden te brengen:

“ik belandde, zoals vele andere jongeren, in de wereld van de fotografie via een box brownie die ik gebruikte om vakantiekiekjes te maken. Vanaf het moment dat ik de camera ging gebruiken en er over na begon te denken, stopte ik met het maken van kiekjes van vakantie en vrienden. Het werd mij ernst”.

In totaal zijn er meer dan 200 verschillende uitvoeringen en modellen van de brownie geproduceerd en op de markt gebracht. En ieder model had zijn eigen aanpassingen, verbeteringen en/of kleur.

De meest populaire brownie camera geproduceerd en uitgebracht door de Eastman Kodak Company was de Brownie Hawkeye flash model. Dit model werd geproduceerd van 1950 tot 1961.

Brownie hawkeye flash

De camera was eenvoudig uitgevoerd in een gegoten bakelieten behuizing met een aantrekkelijke art-deco design en als extra accessoire uitgevoerd met een afneembare flitshouder. De camera maakte vierkante foto’s van 6×6 cm met een totaal aantal opname van 12 stuks per fotorol. De camera koste toendertijd $6,95 en wilde je de gehele uitrusting inclusief flitshouder kwam het totaal op $12,75

In 1963 werd de brownie vecta geïntroduceerd.

brownie vectra

De meer ergonomische vorm van deze camera ten opzichte van het standaard boxmodel moest bewerkstelligen dat men de camera beter kon vasthouden. Het camerahuis was vervaardigd van een gegoten grijze plastic. De ontspanknop, wat bij deze camera niet echt de goede benaming is, bevind zich aan de voorzijde van de camera als een langwerpige staafvormig item. De camera was ontworpen door niet de minste ontwerper, namelijk de Brit Kenneth Grange, die onder zijn klanten onder meer Kenwood, Wilkenson Sword, Parker Pens en Ronson  kon scharen. Een ongebruikelijk item bij deze camera was dat de filmtransportknop om de volgende foto voor te draaien tegen de klok indraaide.

George Eastman had met de introductie van zijn eerste brownie camera als doel, een fotocamera voor ieders budget op de markt te brengen, om zo een ieder met fotografie in het algemeen kennis te laten maken, om dan wanneer zij de smaak te pakken hadden te laten overstappen op de duurdere modellen.

De brownie heeft veel betekend voor de fotografie in het algemeen. Dus drink je een volgende keer een lekker bakkie pleur bij Starbucks met een heerlijke brownie, denk dan nog even terug aan dit artikel.

Michel Jansen.