Eén is Drie en Drie is Eén


Velen zullen bij het lezen van deze artikelkop hun wenkbrauwen fronsen, en een deel zal de aandacht gaan vestigen op iets anders, echter een ander deel zal door prikkeling van nieuwsgierigheid het artikel openen en dit nu lezen.
Laat ik de kop van dit artikel anders omschrijven.
Foto (één) is Iso, Diafragma, Sluitertijd (drie).
Iso, Diafragma, Sluitertijd (drie) is Foto (één).
Qua camera-instellingen zijn we allemaal bekend met de sluitertijdvoorkeuze en diafragmavoorkeuze. Niks mis mee.
Echter wordt met deze omschrijvingen een misvatting geïnduceerd. De gedachte wordt namenlijk gewekt dat door het instellen van een diafragma (diafragmavoorkeuze) je zelf niet meer hoeft na te denken daar de camera de rest doet.
Een foto komt tot stand door een instelling van een Diafragma EN Iso instelling EN Sluitertijd, kortweg D.I.S.
Deze drie waarden welke in een bepaalde verhouding tot elkaar moeten staan zorgen voor een juiste foto. Bij een diafragmavoorkeuze moeten we deze term letterlijk opvatten. We stellen onze voorkeuze voor een diafragma (D) in, in combinatie met een door ons ingestelde iso instelling (I), met als gevolg dat de camera een hierbij overeenkomende sluitertijd (S) pakt.
Met andere woorden, door een voorkeuze-instelling van een bepaalde diafragma opening in combinatie met een ingestelde lichtgevoeligheid wordt door de camera een overeenkomstige sluitertijd bepaald. Een D.I.S.
Het bovenstaande verhaal geldt uiteraard ook voor de sluitertijdvoorkeuze.
Ook hier wordt namelijk de gedachte gewekt dat door het instellen van een sluitertijd (sluitertijdvoorkeuze) jezelf niet meer hoeft na te denken. Hierbij speelt echter nog een geheel andere factor.
Bij de diafragmavoorkeuze heeft de fotograaf een voorkeuze voor een bepaald diafragma met als waarschijnlijke doel het creëren van een bepaalde scherptediepte welke van grote invloed is op de compositie van de foto, echter kan de camera een sluitertijd bepalen die een bewegingsonscherpte veroorzaken als deze te traag is. Foto mislukt, klaar.
Echter bij de sluitertijdvoorkeuze moeten we deze term wederom letterlijk opvatten. We stellen onze voorkeuze voor een sluitertijd (S) in, in combinatie met een door ons ingestelde iso-instelling (I), met als gevolg dat de camera een hierbij overeenkomstig diafragma (D) pakt.
Dus naast de eerder besproken D.I.S. hebben we ook te maken met een S.I.D.
En deze S.I.D. gaat ongemerkt onze scherptediepte, dus compositie, bepalen.
Wat ik eigenlijk, met bovenstaande uitleg, wil zeggen is: Zowel de diafragmavoorkeuze instelling als de sluitertijdvoorkeuze instelling zijn beide instellingen waarbij men zeker moet overwegen:
a) de uitwerking van de gekozen waarde (diafragma of sluitertijd) op de compositie van de foto, echter neem ik aan dat deze voorkeuze een keuze is die een bepaald, en vooraf overwogen doel heeft;
b) de hierbij behorende bijwerkingen (in geval van D.I.S. de sluitertijd en bij S.I.D. de diafragma opening) welke in het eerste geval bewegingsonscherpte kan veroorzaken en in het tweede geval de scherptediepte bepaald.
Aan het einde van dit artikel kom ik weer terug naar het begin. Eén is Drie en Drie is Eén. En dat betekend dat we de gevolgen van D.I.S. en S.I.D. kunnen beïnvloeden door de iso instelling. Fotograferen is niet het klakkeloos instellen van een bepaalde voorkeuze, maar spelen met de instellingen die ons voorhanden zijn. En dat maakt fotograferen zo’n boeiende hobby.

 

Michel Jansen.

Geef een reactie

Gelieve met een van deze methodes in te loggen om je reactie te plaatsen:

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit /  Bijwerken )

Google+ photo

Je reageert onder je Google+ account. Log uit /  Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit /  Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit /  Bijwerken )

Verbinden met %s